Travel story – 4 vrienden in Kenia

Onze trip begint in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. We zitten in Wildebeest eco camp, aan de rand van de stad. Een heel erg fijn plekje om ons terug te trekken, de stad rustig te verkennen en bij te komen van onze vlucht. We worden gedropt in de stad voor een citytour, waar we wachten op onze goedlachse gidsen, genaamd Priest, Tsunami en King...

Nairobi: Op elke hoek van de straat een nieuwe verrassing

Tot onze verrassing verschijnt er op elke straathoek weer een nieuwe gids, elk met zijn eigen unieke verhaal en geschiedenis. Ze delen met ons de ongeschreven regels van Down Town Nairobi. Overal waar we kijken, zien we een eindeloze stroom van busjes, wat een levendige bedrijvigheid met zich meebrengt. Na het verkennen van marktkraampjes vol met kleurrijke groenten en sappig fruit, brachten we een bezoek aan het Giraffe Centre. Gewapend met een handjevol lekkernijen, verwenden we de giraffen met een smakelijke snack. Een perfect voorproefje op wat nog komen gaat tijdens de echte safari!

Koers richting een hoogtepunt: Mount Kenya

De volgende dag krijgen we de sleutels van onze eigen 4×4 landcruiser, waarmee we koers zetten richting Mount Kenya. Het stuurwerk en de drukke straten van Nairobi lieten we over aan de heren, die handig omgingen met de uitdaging van links rijden. Onderweg stuitten we op talloze verkeersdrempels, die voor Kenianen dienden als een gelegenheid om over te steken of om passanten water en snacks aan te bieden.

Een rit vol indrukken

Onze bestemming was een eco lodge, verscholen in de natuur. Tijdens de rit werden we al verrast door een vluchtige ontmoeting met een toekan, een prachtig dier dat helaas aan onze camera’s ontsnapte. Bij aankomst in de eco lodge werden we omringd door een oase van rust, aan de rand van een bos met een weids uitzicht. Met onze verrekijkers in de aanslag zoomden we in op diverse vogelsoorten, terwijl we meteen een speelse colobus aap spotten. Geweldig!

Malariapillen gedoe en een verbrande nek

Helaas is het niet allemaal dolle pret, die middag krijgt een van ons uitgebreide huiduitslag van de malaria pillen die we preventief slikken, de ander krijgt een buikgriep en de ander heeft pijn in zijn nek, omdat die zo verbrand is. We worden gelukkig goed geholpen door het personeel van de lodge en we worden goed verzorgd. We knappen gelukkig allemaal op.

Lake Naivasha, nijlpaarden en Lion King decor Hell’s Gate

Op weg naar Lake Naivasha bevinden we ons in een klein vissersbootje, wanneer plotseling twee ogen en twee blazende neusgaten opduiken. Ohhh, wat een bizarre ervaring en het brengt toch wel even een schrik teweeg. Zeker als je bedenkt dat het om relatief gevaarlijke dieren gaat, waarvan alleen de ogen en neus boven het wateroppervlak uitsteken. We varen rustig verder, altijd op veilige afstand blijvend. Uiteindelijk aanschouwen we een overvloed aan nijlpaarden. Wat een prachtige en imposante beesten zijn het toch.

“Op weg naar Lake Naivasha bevinden we ons in een klein vissersbootje, wanneer plotseling twee ogen en twee blazende neusgaten opduiken.”

Met de mountainbike, zoals echte Hollanders dat kunnen, doorkruisen we Hell’s Gate National Park. De tocht begint met een vals plat omhoog, wat behoorlijk intens trappen is in de vroege ochtend. Maar al snel vergeet je de hobbelige weg als je zebra’s, impala’s, buffels, struisvogels en giraffen tegenkomt. Het is bijna onwerkelijk dat je hier gewoon met de fiets doorheen kunt. We hebben niet alleen genoten van de beweging, maar ook van het overweldigende wildlife dat we hebben gespot.

Masai Mara, Amboseli en Magadi: Dagen vol safari

De volgende dag werden we opgehaald door onze gids Vincent. De truck was iets kleiner dan verwacht, maar dat mocht de pret niet drukken! We keken uit naar een bezoek aan het Masai Mara National Park. De vijf uur durende rit naar onze accommodatie was echter niet zonder uitdagingen. In het busje werden we behoorlijk heen en weer geschud, wat de reis behoorlijk vermoeiend maakte. Maar eenmaal aangekomen, pakten we snel onze daypacks in voor een middagrit door het park, waar we olifanten, giraffen, luipaarden en leeuwen op jacht spotten. Door de verrekijker zagen we zelfs een neushoorn, hoewel het jammer was dat we niet dichterbij konden komen. Onverwacht hadden we in één middag de VOLLEDIGE BIG FIVE gespot!

Dood, verderf en een smakelijke hap in de Masai Mara

De volgende ochtend stonden we om 6 uur op voor een vroege safari. Als je nog niet wakker was, maakte het geschud van onze safari-van je wel wakker. Dus hier is een tip: boek een landcruiser voor je safari. Dit deden we uiteindelijk ook voor onze volgende safari in Amboseli. Het Masai Mara National Park is verbazingwekkend uitgestrekt, en we reden richting de grens van Tanzania. We zagen talloze trektochten vanuit de Serengeti (Tanzania), waarbij veel gnoes sneuvelden bij een rivieroversteek. De geur van de dode dieren ruik ik nog. Krokodillen en gieren genoten echter van een smakelijke maaltijd.

Motorrijles in de Magadi woestijn

Op weg naar de Magadi-woestijn kwamen we onderweg tot stilstand met oververhitte remmen. De dames kregen motorrijles, want de heren onder ons hadden al hun motorrijbewijs. Dit bleek behoorlijk spannend, gezien de ondergrond van zand, grind en grote keien. In het begin waren de dames voorzichtig en reden ze eerst achterop, maar later oefenden ze meer. We waren stiekem al trots op onszelf. Uiteindelijk belandden we in een dorp met 200 mensen, allemaal traditioneel gekleed. Het was zondag, dus rustdag. Iedereen was naar de kerk geweest, want het christendom is de grootste religie in Kenia.

Slapen tussen giraffen en omgeven door een roze meer

Onderweg naar ons tentenkamp spoten we nog een giraffenfamilie. We proberen niet te bedenken dat we daar later tussen slapen. Die avond wordt er heerlijk voor ons gekookt, en we leerden onze Keniaanse rij-instructeur kaarten. Hij vond het geweldig! De volgende ochtend reden we met de motor langs duizenden flamingo’s en pelikanen. Ook kwamen we langs een roze meer waar zout wordt gewonnen, met een zoutlaag van ongeveer 40 meter diep. Een prachtig gezicht!

Last but not least: Amboseli

Vandaag staan we weer vroeg op voor een nieuwe safaridag in Amboseli, op slechts een paar kilometer afstand van het Kilimanjaro-gebergte. ‘s Ochtends zagen we de berg heel helder, het hoogste gebergte van heel Afrika! Onze gids vertelde dat afgelopen februari veel dieren waren gestorven door droogte, maar nu genoten we van een moerasgebied met veel olifanten, waterbuffels, lepelaars, nijlpaarden en ander gevogelte. Natuurlijk mochten de giraffen, impala’s, gazellen, gnoes en zebra’s niet ontbreken. Wat een feest! Onze verrekijker hadden we voortdurend in de hand; die was echt onmisbaar geworden.

Laatste bestemming: de Taita Hills

Onze laatste bestemming als viertal zijn de Taita Hills. Echter, gedurende de hele nacht heeft het onophoudelijk geregend. Dit blijkt niet ideaal, want de regen blijft tussen de bergen hangen en we bevinden ons midden in een dikke mist. Een beetje tegenvaller, vooral omdat we vandaag eigenlijk een hike- en fietstocht hadden gepland. We besluiten deze activiteiten te annuleren en maken ons gereed voor de terugreis naar Nairobi.

Afsluiter aan de Keniaanse kust voor een gedeelte van het gezelschap

De andere helft van ons gezelschap kreeg gelukkig uitstekende ondersteuning van Charlie’s Travel om eerder naar Diani Beach te vertrekken. Zij genoten daar nog een extra week van het warme weer aan de kust, om echt even te ontspannen en bij te komen van alle indrukken die we hebben opgedaan. Onze reis was werkelijk prachtig en indrukwekkend, en we zullen hier nog lang over napraten. We kunnen het absoluut aanraden aan iedereen die op zoek is naar een onvergetelijke ervaring!

Inhoud

Heeft u vragen voor onze Afrika experts?

Deze blogs zul je ook leuk vinden:

Jouw vakantie in Oeganda: Dit moet je weten!